Roger21, de perfecte aanvulling op je MED-EL Cochleair Implantaat

Via een ontvanger die onzichtbaar op de processor wordt geplaatst, kan de SONNET audioprocessor draadloos verbinding maken met de Roger solo apparatuur. Hoe werkt het en in welke situaties komt hij van pas? Gebruiker en cochleair implantaat-drager Ellen Esselman-Hartman licht toe.

Naast de draadloze ontvanger zelf, gaat de Roger21 gepaard met een microfoon in de vorm van een pen aan een lus voor om de nek of in de vorm van een tafelmicrofoon. De pen hang je bij je gesprekspartner om, om hen beter te verstaan. “Met de Roger21 is het geluid van mijn cochleair implantaat zuiverder en daardoor zeker een toevoeging”, aldus gebruiker Ellen. Zij had vóór haar cochleair implantaat al ervaring met de Roger21.

Wanneer gebruik je hem?

‘Alleen als ik ergens intensief moet luisteren, gebruik ik de Roger21,’ vertelt Ellen. “Als ik bijvoorbeeld een cursus bijwoon, hang ik de lus met pen bij de trainer om zijn hals. Als hij zich dan omdraait om op het bord te schrijven, versta ik hem nog steeds. Dat is voor een slechthorende fantastisch. Het kost veel energie om mensen goed te verstaan. Bij een vergadering of training wil je inhoudelijk goed kunnen meekrijgen wat iedereen zegt, en je niet steeds hoeven inspannen.”
Op het werk geeft de Roger21 Ellen veel rust. “Als je veel met andere mensen werkt, is het apparaat een absolute aanwinst. Op kantoor roept mijn manager mij af en toe bij zich. Voorheen hoorde ik hem weleens niet goed als hij niet aan de kant van mijn CI-toestel zat en hij iets op de computer aan het uitleggen was. Nu leg ik de tafelmicrofoon bij hem neer en is het geen probleem meer.”
Met haar MED-EL Cochleair Implantaat heeft zij in een ontspannen omgeving de Roger21 niet aanstaan. “In gewone situaties heb ik hem niet meer nodig. Ik heb de tafelmicrofoon weleens geprobeerd te gebruiken bij een etentje, maar dat werkte niet goed. Aangezien het een microfoon is, hoorde ik vooral de geluiden van glazen en bestek. Het gesprek viel weg. En in een restaurant waar we met vier personen aan een tafel zitten is mijn MED-EL gehoorimplantaat absoluut voldoende om mee te kunnen praten en het gesprek te kunnen volgen.”

“Ik kan de pen ook gebruiken als ontvanger voor televisiegeluid, waardoor ik makkelijker programma’s kan volgen en films kan kijken.”

Hoe ging de aanvraagprocedure?

Of je in aanmerking komt voor een aanvraagprocedure van de Roger21, hangt sterk van je persoonlijke situatie af, legt Ellen uit. “In mijn geval had ik het systeem nodig voor mijn werk. Zonder dit hulpmiddel is het onmogelijk om mijn functie uit te oefenen. Ik kreeg daarbij steun van het AMC. Daardoor had ik ook niet te veel rompslomp met de verzekering en kon het ziekenhuis het voor mij bestellen.” Ook het feit dat zij voor haar CI al ervaring had met de Roger soloapparatuur, werkte in haar voordeel.

Hoe makkelijk is de Roger21 in het gebruik?

Het gebruikersgemak van de Roger21 is volgens Ellen groot. “Ik zet hem aan en het werkt. Ik hoefde slechts één keer de ontvanger en de microfoon met elkaar te verbinden. Verder is er niets extra’s nodig. De batterijhouder moet wel vervangen worden, door de houder waar de Roger21 ontvanger in zit.” Die ontvanger is net iets groter dan de standaard batterijhouder. Daardoor wordt ook Ellen’s MED-EL audioprocessor, die achter het oor wordt gedragen, iets groter. “Maar dat maakt bijna geen verschil.”

Wil je meer weten over de Roger21? Op de site van MED-EL hebben we een overzicht gemaakt van de meest voorkomende vragen en antwoorden over de Roger21.

Aanvraagprocedure Roger21

Het aanvragen van de Roger21 is in de meeste gevallen vrij eenvoudig. Bespreek eerst met uw audioloog wat u graag wilt. Is uw wens duidelijk, dan vult uw audioloog een aanvraagformulier in en stuurt dit naar de zorgverzekeraar. Van uw zorgverzekeraar krijgt u te horen of de aanvraag is goedgekeurd. Heeft u hulp nodig bij het aanvragen van de Roger21, neemt u dan contact met ons op.

Wilt u meer weten over de Roger21 of ons Cochleair Implantaat?
Kom dan binnenkort langs bij één van
onze CI-informatiebijeenkomsten?

5 Comments

  • w.lebbe schreef:

    hallo ik heb al een roger pen uit geprobeerd maar het geluid was het zelfde als een smart link maar ik zou van jullie een audiolink krijgen maar die is nog steeds niet op de markt is daar geen vervangende apperaat voor het gaat bij mij alleen voor het tellefooneren bij voorbaat dank

    • Tamara van Weperen schreef:

      Totdat de Audiolink beschikbaar is wordt de Artone 3 Max bij het pakket meegeleverd en hierover krijgen wij veel positieve feedback met betrekking tot het bellen. Graag zou ik u persoonlijk advies willen geven, om te zien welke hulpmiddelen voor u geschikt kunnen zijn. Daarvoor vraag ik u een email te sturen aan cc-nieuwegein@medel.com.

  • dirk schreef:

    Ik ben Dirk G en ik ben in totaal 3 keer geinplateerd. De eerste keer 20 jaar geleden was en cocleiair en de tweede keer ook en dat ging mis. Toen een operatie en kreeg ik een Med-El. Dat was een andere klank en moest ik veel leren. Maar de Med-el is uiteindelijk mooier en beter voor mij. Weet u ook of er meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt? hoe zijn die ervaringen.

    groeten van Dirk

    • Rens Verhagen schreef:

      Beste Dirk, Wat leuk om te horen dat uw ervaringen met MED-EL zo positief zijn. Veel mensen rapporteren een natuurlijk geluid met hun MED-EL implantaat. Op deze site, onder het kopje geluidsbeleving is ook te lezen welke eigenschappen van het implantaat zorgen voor die mooiere en betere geluidsbeleving. Er zijn maar weinig mensen die ervaring hebben met twee cochleaire implantaten van verschillende merken, dat maakt het extra mooi dat u uw ervaring hier heeft willen delen. Ik ben wel bekend met een wetenschappelijke studie uit Australië waar 5 mensen geïmplanteerd zijn met twee verschillende merken CI; MED-EL en een andere merk. Deze mensen rapporteerden dezelfde ervaring als u: Het geluid van hun MED-EL CI klinkt “dieper”, “meer natuurlijk” en heeft “meer variatie in toonhoogte”. Mocht u hier meer informatie over willen, dan kunt u altid contact met ons omnemen via cc-nieuwegein@medel.com. Met vriendelijke groeten, Rens Verhagen

  • Astrid Zwart-Prins schreef:

    Ik gebruik de roger21 om beroepsmatig mobiel mee te kunnen telefoneren. Zonder dit hulpmiddel lukken de telefoongesprekken in de privésfeer mij gelukkig meestal wel. Maar tijdens mijn werk bereikbaarheidsdienst als wijkziekenverzorgende kan ik niet zonder dit hulpmiddel. Ik krijg dankzij de roger21 de gesprekken direct in mijn CI,s. Dit geeft mij rust en ik versta de belangrijke gesprekken veel duidelijker. Zonder de Roger21 voel ik mij onzeker en geeft het beroepsmatig telefoneren mij teveel inspanning en angst.

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Wilt u meer informatie, tips en ervaringen ontvangen?
    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    U ontvangt max 1x per maand onze nieuwsbrief.