Tips

Op deze 4 manieren is yoga goed voor je kind met een hoorimplantaat

Door 1 mei 2020 Geen reacties

Yoga met kinderen met gehoorimplantaat

Yoga is wereldwijd helemaal in. Onderzoek toont aan dat yoga veel gezondheidsvoordelen heeft voor zowel volwassenen als kinderen.

Yoga kan jouw kind op de volgende manieren helpen:

  • Verbetert de concentratie
  • Verhoogt het zelfvertrouwen
  • Helpt bij de ontwikkeling van het probleemoplossend vermogen en uitvoerend functioneren
  • Helpt de emoties beheersen
  • Versterkt de verbeelding en de creativiteit
  • Versterkt het geheugen
  • Maakt de spieren sterker
  • Deze voordelen gelden uiteraard ook voor een kind met een cochleair implantaat. Hieronder beschrijven we vier manieren waarop yoga jouw kind kan helpen.

Bescherm de audioprocessor van je kind voordat je met de yoga begint met een “Huggy” of hoofdband.

Je oefent de luister- en taalvaardigheden van je kind het beste als je je kind bij elke activiteit uitlegt wat je samen gaat doen. Praat tegen je kind terwijl je bezig bent en moedig je kind aan om achteraf met vriendjes en familie over te praten.

1. Emoties beheersen

Deze houdingen helpen bij:

  • Het reguleren van je adem zodat je een ontspannen gevoel krijgt
  • Het ontwikkelen van meer bewustzijn van je lichaam
  • Het weerstaan van verleidingen
  • Het beter begrijpen van de emotionele toestand van jou en anderen

Houdt er rekening mee dat balanceren lastiger is voor kinderen met cochleaire implantaten, omdat het zintuiglijk orgaan in het innerlijk oor zit. Houdt dus bijvoorbeeld een stoel of tafel in de buurt waar ze op kunnen leunen.

Houdingen

Berghouding

  1. Sta rechtop met je voeten naar voren en houdt een beetje afstand tussen je voeten
  2. Strek je hoofd zo hoog als je kunt
  3. Ontspan je schouders en gezicht
  4. Laat je armen langs je lichaam hangen
  5. Blijf zolang als je kan stilstaan en adem langzaam in en uit door je neus

Boom houding

  1. Neem de berg houding aan
  2. Verschuif je gewicht naar je rechtervoet, til je linkervoet een beetje op en probeer balans te vinden
  3. Plaats de zool van je linkervoet boven of onder je rechterknie – niet erop.
  4. Hef langzaam je armen op alsof het boomtakken zijn
  5. Beeld je in dat de wind langzaam door de taken waait en adem in
  6. Laat je armen weer zaken en herhaal de oefening met de andere kant

Kinderhouding

  1. Kniel op de grond met je voeten onder je billen
  2. Laat je hoofd langzaam zakken
  3. Strek je armen naar voren uit of laat ze naast je rusten
  4. Blijf in deze houding tot je adem tot rust komt

2. Banden smeden

Deze houdingen helpen bij:

  • Het creëren van een hechtere band met je kind
  • Het verminderen van stress
  • Het versterken van het zelfvertrouwen van je kind
  • Het opbouwen van fysieke kracht

Houdingen

Wieg houding

  1. Ga tegenover elkaar zitten en strek je benen uit (de ouder met de benen om dat van het kind heen)
  2. Houd elkaars handen vast
  3. Wieg heen en weer alsof je in een boot zit. Je kunt er een liedje bij zingen, bijvoorbeeld: “Row row row your boat”

Tafelblad houding

  1. Kniel tegenover elkaar op de grond met je voeten onder je billen
  2. Strek je armen uit en leg ze op de schouders van de ander
  3. Beweeg je knieën naar achteren en buig vanaf je middel naar voren, zodat je samen de vorm van een tafelblad maakt.

Hurk houding

  1. Sta tegenover elkaar met je voeten uit elkaar
  2. Houdt elkaars handen vast en buig je knieën diep totdat je hurkt
  3. Kijk hoe lang jullie deze houding kunnen volhouden voordat een van jullie omvalt. Praat met elkaar tijdens deze houding.

3. Het ontwikkelen van luistervaardigheden en auditief geheugen

Deze houdingen helpen je kind om:

  • Complexe aanwijzingen te volgen
  • Begripsvaardigheden te versterken door over de houding te praten, hem te demonstreren en er vervolgens weer over te praten
  • Nieuwe concepten beter te begrijpen door middel van herhaling
  • Volgorde te leren begrijpen

Houdingen

Hond-die-naar-beneden-kijkt houding

  1. Sta rechtop met je voeten een beetje uit elkaar
  2. Buig naar voren en plaats je handen op de grond
  3. Loop naar achteren met je voeten tot je billen hoog in de lucht steken en je lichaam een V-vorm maakt
  4. Probeer je benen recht te houden en kijk naar beneden tussen je voeten

Strijder 1 & Strijder 2

Strijder 1

  1. Sta rechtop en stap met je linkervoet naar achteren, terwijl je hem naar voren gericht houdt
  2. Buig je rechterknie
  3. Houdt je armen omhoog en kijk naar boven
  4. Laat je armen weer zakken
  5. Haal je linkervoet weer naar voren en herhaal de oefening, maar nu met je rechtervoet naar achteren

Strijder 2

  1. Sta rechtop en stap met je linkervoet naar achteren. Je tenen moeten naar links wijzen.
  2. Buig je rechterknie
  3. Strek je armen uit, eentje naar voren en eentje naar achteren en kijk naar je voorarm.
  4. Laat je armen weer zakken
  5. Haal je linkervoet weer naar voren en herhaal de oefening, maar nu met je rechtervoet naar achteren

Gestrekte leunhouding

  1. Sta rechtop en zet je voeten zo ver mogelijk uit elkaar
  2. Buig je lichaam vanaf je middel
  3. Breng je handen samen en zwaai ze van links naar rechts

4. Nieuwe spraakgeluiden oefenen

Deze houdingen helpen je kind om:

  • Nieuwe spraakgeluiden te kopiëren in verschillende houdingen
  • Het leren van wachten op je beurt met spreken, zeker als je je kind nazegt en de geluiden die je kind maakt nabootst
  • Natuurlijke herhaling in spreekdoelen te horen bij betekenisloze geluiden, zodat ze die beter kunnen herproduceren
  • Het bereiken van hun spreekdoelen bij woorden mét een betekenis. Dit doe je door over de houdingen te praten.

Houdingen

Makkelijke houding

  1. Ga comfortabel zitten met je benen gekruist
  2. Rust je handen op je knieën
  3. Adem in door je neus. Je kunt je ogen dicht doen als je dat fijn vindt

Bloem positie

  1. Ga op de vloer zitten en strek je hoofd uit
  2. Til je benen een beetje op en balanceer op je billen
  3. Breng je voeten samen zodat ze een diamantenvorm vormen
  4. Houdt je voeten of benen onder je enkels vast

Gyan Mudra houding

  1. Kniel op de grond met je voeten onder je billen
  2. Maak met beide handen een rondje van je duim met de wijsvinger en plaats ze op je ogen
  3. Adem in door je neus

Ga altijd af op wat je kind zelf interessant vindt – als ze een bepaalde houding niet leuk vinden, ga dan door naar een ander die ze wel leuk vinden. Het is belangrijk om de revalidatie leuk te maken voor je kind – daar leren ze het meeste van.

 

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Wilt u meer informatie, tips en ervaringen ontvangen?
    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    U ontvangt max 1x per maand onze nieuwsbrief.